آبشار مصنوعی ولی زیبای آیدوغموش میانه

سلام




یکی از مناطق گردشکری شهرستان میانه مناطق اطراف سد آیدوغموش  است . سد آیدوغموش در فاصله تقریبی  25 کیلومتر در جنوب غربی شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی و شمال غربی ایران قرار دارد. این سد از جریان سطحی رودخانه آیدوغموش که از شاخه های اصلی رودخانه قزل اوزن می باشد با انگیزه بهره گیری از آبهای سطحی ، طراحی شده است. رودخانه قزل اوزن درادامه مسیر خود به رودخانه سفید رود که به دریای خزر می ریزد، می پیوندد. این سد به منظور توسعه و بهبود آبیاری اراضی منطقه طراحی شده است. 




آب جمع آوری شده در پشت این سد  توسط کانال هایی به زمین های اطراف  ،  جهت آبیاری این زمین ها  انتقال داده می شود و  در یکی از دره های فرعی اطراف سد آیدوغموش در یک طبیعت زیبا، آبشار مصنوعی توسط یکی از این  کانال ها  بوجود آمده و منظره ی بی نظیری را پدید آورده است که در سال های اخیر مورد توجه خانواده های میانه ای واقع شده است، این آبشار فصلی بوده و ممکن است به علت بسته بودن کانال های این سد، آبشار قابل مشاهده نباشد .




آب این کانال از بالای صخره ای به ارتفاع حدود 30 الی 40 متری به پایین سرازیر می شود  ، که  باعث به جود آمدن آبشاری زیبا می شود  و در این بین آب در اثر برخورد به صخره ها و تشکیل قطرات ریز  باعث خلق رنگین کمان زیبا می شود . در ضمن آب این ابشار بسیار سرد می باشد و تقریبا قابل شنا کردن نیست ولی بر عکس آن آب دیگری که از کنار آن می گذرد بسیار گرم می باشد .  


  

محل به هم پیوستن آب آبشار با  آب رود آیدوغموش


برای رفتن به این ابشار باید شما از جاده کنار  ایستگاه راه آهن و مجتمع فولاد به سمت راست  حرکت کنید  و بعد  از طی 22 کیلو متر به جاده خاکی که در سمت راست جاده  که موازی آن  کانال آبی نیز وجود دارد ، می رسید  ( البته قبل از آن یک راه خاکی  و تابلویی به متن پایاب سد آیدوغموش وجود دارد که آن به آبشار نمیرود و شما راه را باید ادامه دهید .) بعد از افتادن در جاده خاکی  و ادامه مسیر در میانه راه شما  به دو راهی میرسید و راه سمت راستی به آبشار ختم می شود . 



 

عکسهای اطراف آبشار از ماهواره




عکسهای بیشتر از آبشار و مناظر اطراف آن 













از دیگر مناطق گردشگری و دیدنی شهرستان میانه می توان قلعه دختر و پل  دختر را  نام برد . 

نظرات 1 + ارسال نظر
z سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 22:44

سلام

سلام
ممنون از لطفتان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد